Portretten op de trap

Groepsportretten vormen al eeuwen een symbool van eenheid en verbinding. Ze bieden een tastbare herinnering en geven uitdrukking aan een gezamenlijke band: Hier waren wij samen, op dit moment, bij deze gelegenheid. Denk aan Rembrandts Nachtwacht, of aan de bordesfoto van het nieuwe kabinet op de trappen van Paleis Noordeinde. Maar ook de traditionele bruidsfoto, waarop kersverse echtelieden poseren omringd te midden van familie en vrienden.  

Monumentale locaties, zoals kasteel Amerongen, verhogen de plechtigheid van het moment en schenken het groepsportret een aura van eeuwigheidswaarde.  Voor deze expositie zijn groepsportretten uitgezocht die de afgelopen honderd jaar zijn gemaakt op de trappen van het kasteel tussen twee imposante standbeelden met op de achtergrond het eeuwenoude familiehuis. 

Het monumentale decor is vrijwel onveranderd, daarentegen bieden de foto’s een mooi beeld van de veranderende tijdgeest: op de oudste foto uit 1909 is de adellijke overdaad nog goed zichtbaar, maar gaandeweg wordt dit steeds minder.  

‘Portretten op de trap’ is mogelijk gemaakt door bijdragen van de volgende fondsen: K.F.Hein fonds, Gravin van Bylandt Stichting, Stichting Mien van ’t Sant fonds, Ridderschap van Utrecht, Fonds Nederlandse Adel, Fentener van Vlissingen fonds, Het Cultuurfonds Utrecht

Online kaartverkoop

Koop hier online entreekaarten om verzekerd te zijn van een bezoek aan Kasteel Amerongen.

Openingstijden

Bekijk hier de actuele openingstijden

Toegangsprijzen

Documentaire-fotogaaf Taco Anema

Speciaal voor deze expositie heeft Taco Anema een serie portretten op het bordes gemaakt van bijzondere groepen mensen uit de gemeente Utrechtse Heuvelrug die veel voor de samenleving betekenen, waaronder de vrijwillige brandweer en vrijwilligers van het asielzoekerscentrum. Alle portretten zijn te zien in de expositie. 

Periode 1879 -1940

Tot 1879 is Kasteel Amerongen in het bezit van de familie Van Reede. In dat jaar neemt Godard graaf van Aldenburg Bentinck (1857-1940) het kasteel over. Graaf Bentinck laat zowel het enigszins verwaarloosde ‘huis’ als de tuinen aanpassen en verfraaien. Hij trouwt met Louise gravin van Bylandt (1861-1916). Ze krijgen zes kinderen, kasteel Amerongen wordt een echt familiehuis. 

Graaf Bentinck is naast heer van Amerongen ook de grootste grondbezitter en werkgever van het dorp. Hij heeft zo een invloedrijke en toonaangevende positie. Zijn verjaardagen en jubilea worden dan ook groots met de dorpelingen gevierd. 

Uiteindelijk is het voor Graaf Bentinck een hele opgave om zijn bezit in stand te houden. De hoge vermogensbelasting, inflatie en zijn aanzienlijke uitgavenpatroon zorgen voor toenemende financiële problemen. Na de beurskrach van 1929 en in de daaropvolgende crisisjaren moet er nog meer bezuinigd worden. Kasteel Amerongen wordt van lust tot last. 

Ontdek de MOOISTE PORTRETTEN
Huwelijk van Elisabeth Bentinck en Sigurd von Ilsemann.

Op de huwelijksfoto zien we het jonge echtpaar in het midden en rechts van hen staat keizer Wilhelm II.

Waarschijnlijk een groepsfoto van de vereniging Dorcas die geld inzamelt en kleding maakt voor arme gezinnen uit Amerongen.

In 1986 bestaat het kasteel 700 jaar en verzamelden zich 'Van Amerongens' voor het kasteel.

Burgemeesters provincie Utrecht.

Burgemeesters uit de Provincie uTRECHT POSEREN OP DE TRAP VAN Kasteel Amerongen.

Periode 1940 - 1977

In 1939 wordt de dreiging van een Duitse inval steeds groter. De Nederlandse regering geeft daarom opdracht tot mobilisatie van het leger. Amerongen ligt niet ver van de Grebbelinie, een vitaal onderdeel van de Nederlandse verdediging in het oosten. Amerongen is één van de dorpen waar legereenheden worden ondergebracht. Vele soldaten verblijven in het koetshuis, enkele officieren vertoeven op het kasteel. Een aantal hoge officieren poseert tijdens een bezoek op de trappen voor het kasteel. Op 13 mei 1940 verliest het Nederlandse leger de Slag om de Grebbeberg en rukt het Duitse leger op. In het dagboek van graaf Bentincks kleinzoon Siegfried lezen we: ‘Onder de bomen voor het huis en in het ‘‘Crowwood’’ achter het huis en in de tuin waren Duitse tanks geparkeerd’.

Het bordes is nu van iedereen

Kasteel Amerongen is al bijna vijftig jaar een museum en sindsdien zijn er uiteenlopende groepsfoto’s gemaakt op de trappen voor het kasteel. Er poseren bezoekers, vrijwilligers, feestgangers, de plaatselijke brandweer en sportclubs. Kasteel Amerongen vroeg bezoekers en belangstellenden om hun mooiste of leukste foto in te sturen. Tijdens je bezoek zie je de winnaar, omringd door de vele andere fraaie inzendingen. 

Van 6 juli - 1 december:

Bordesfoto's bij KASTEEL AMERONGEN

Portretten op de trap

Groepsportretten vormen al eeuwen een symbool van eenheid en verbinding. Ze bieden een tastbare herinnering en geven uitdrukking aan een gezamenlijke band. Denk aan Rembrandts Nachtwacht, of aan de bordesfoto van het nieuwe kabinet op de trappen van Paleis Noordeinde. 

Voor deze expositie zijn groepsportretten uitgezocht die de afgelopen honderd jaar zijn gemaakt op de trappen van het kasteel tussen twee imposante standbeelden met op de achtergrond het eeuwenoude familiehuis.

Let op: koop je kaarten vooraf online via onze website zodat je zeker weet dat er plek is.

Van 6 juli - 1 december:

Bijzondere bordesfoto's

Portretten op de trap

Groepsportretten vormen al eeuwen een symbool van eenheid en verbinding. Ze bieden een tastbare herinnering en geven uitdrukking aan een gezamenlijke band. Denk aan Rembrandts Nachtwacht, of aan de bordesfoto van het nieuwe kabinet op de trappen van Paleis Noordeinde. 

Voor deze expositie zijn groepsportretten uitgezocht die de afgelopen honderd jaar zijn gemaakt op de trappen van het kasteel tussen twee imposante standbeelden met op de achtergrond het eeuwenoude familiehuis.

Let op: koop je kaarten vooraf online via onze website zodat je zeker weet dat er plek is.